FRA MEDIER
DP World 110 milliarder værd
Den arabisk ejede havneoperatør DP World, som er børsnoteret i Dubai og verdens fjerdestørste ejer af havneterminaler, kan konstatere en voldsom interesse for sine aktier. Børsnoteringen er blevet overtegnet 15 gange og med en aktieværdi på 1,3$ pr. aktie, er selskabsværdien 130 milliarder kroner. Globalt set er Mærsk verdens tredjestørste havneoperatør med 45 havne mod DP World's 42. Værdisætningen af DP World er interessant bl.a. fordi det indirekte giver et fingerpeg om værdien af APM Terminals.
Børsen, 26/11, side 4
McKinney og Smedegaard i Quatar
Regeringen i Quatar havde torsdag besøg af Mærsk McKinney-Møller og den nye topchef Smedegaard. Mærsk Olie og Gas har gang i investeringer for 40 milliarder kroner i Quatar. Samtalerne handlede om udvidelse af samarbejdet med Qatar Petroleum.
Børsen, 26/11, side 6
Clipper Gruppen køber stor aktiepost i Mols-Linien og Sydfynske
Den ekspanderende Clipper Group har købt Scandlines aktiepost på 30% i Mols-Linien for 510 millioner. Det er en lav kurs svarende til 600 mod aktienoteringen på omkring 800. Scandlines er i gang med at trimme rederiet og har også frasolgt det lille ø-rederi Sydfynske som besejler Spodsbjerg-Tårs, Bøjden-Fynshav samt Esbjerg-Fanø. Overdragelse af såvel aktiepost som færgerute sker ved årsskiftet.
Forundring over Scandlines-handelen
En af storaktionærerne i Mols-Linien, Henrik Ørbækker, undrer sig over at Clipper har fået lov til at købe aktieposten på de 30% i Mols-Linien, med en rabat på 25%. Henrik Ørbækker forstår ikke, at der er ikke er andre som er blevet spurgt om de ville tilbyde en højere pris. Chef i kapitalfonden 3i som ejer 40% af Scandlines, Steffen Thomsen, mener ikke salget er mærkeligt, men har ingen kommentarer til spørgsmålet om andre er blevet spurgt. Der er heller ingen kommentarer til spørgsmål om prisen for Clippers køb af Sydfynske, som i følge Børsen har været på 160 millioner kr. Preben Wolff fra Mols-Linien glæder sig til samarbejde med den nye storaktionær som antages at ville være aktiv i samarbejdet, hvor Scandlines har været passiv.
Børsen, 26/11, side 8
Udbud af skibe på produkttankmarkedet vil stige
På lidt længere sigt vil rederiet Torm blive presset på fragtraterne fordi mange dobbeltskrogede skibe bliver søsat i 2008 og 2009 med en øget flådekapacitet til følge. Det er strengere sikkerhedsregler fra EU som tvinger rederierne til fornyelse. Ikke desto mindre mener en aktieanalytiker at der er gode grunde til at tro det går bedre end egentlig forventet, og han råder til fortsat køb af Torm-aktier.
Børsen, 26/11, side 21
APM Terminals vil købe havneaktiviteter i Indien
Mærsk chef for Sydøstasien, Hans-Ole Madsen, findet det naturligt at APM Terminals udvider i Indien, taget den kraftige vækst i indisk økonomi og transport i betragtning. I de foregående 4 år har Mærsk investeret 2½ milliard i Indien, ogt målet er at vokse med samme hast som Indiens økonomi.
Boreplatform evakueret på grund af brand
116 af 159 blev evakueret med helikoptere da der udbrød brand på en svensk ejet boreplatform, Thistle Alpha, 200 km nordøst for Shetlandsøerne. På trods af kraftig blæst lykkedes det at få slukket branden og ingen er kommet til skade. Brandårsagen kendes ikke, men britiske myndigheder mener, at halvdelen af områdets 100 boreplatforme er for dårligt vedligeholdt.
Krydstogtsskib havareret og sunket efter møde med isbjerg
MS "Explorer" med 100 pax og 54 besætningsmedlemmer havarerede fredag i et isbælte ved Antarktis. Alle ombord kom i redningsbådene og de blev efter 4 timer samlet op af et andet krydstogtsskib, "Nordnorge", og sejlet til King Georges Ø.
"Explorer" er canadisk ejet og sejlede med Liberia-flag. Kaptajnen ombord var svensker. Der var tre danskere blandt passagererne, heraf et dansk par som besluttede sig for at forlove sig mens de befandt sig redningsbåden. De mener nok at bryllupsrejsen skal ske til et varmere sted.
Dansk Arbejdsgiverforening vil skærpe restriktioner mod ledige
Foreningen kræver endnu mere pres mod de ledige for at tvinge dem i arbejde. Blandt forslagene er: 1) Restriktionen for at nægte at påtage sig anvist arbejde hæves fra 3 uger til 6 uger, 2) Beskæring af dagpengesatsen og 3) Beskæring af dagpengeperioden. Administrerende direktør Jørn Neergaard Larsen udtaler at manglen på arbejdskraft er så voldsom at de ledige må rammes på pengepungen hvis den økonomiske motivation ikke er stor nok til at få dem i arbejde.
Dansk bistand til kamp mod pirater
FN har anmodet om dansk assistance og regeringen har planer om at tilbyde det nye krigsskib "Absalon" fra august næste år til en halv-års mission udfor Afrikas Horn. Planen skal godkendes i Folketinget hvor socialdemokratiets udenrigspolitiske ordfører Mogens Lykketoft er positiv. Besætningen vil blive på 150 mand. Samtidig har Frankrig anmodet om dansk assistance som eskorte ved nødhjælpssejladser til Somalia. I den franske anmodning underforstås et "tak for sidst" for den franske bistand til frigivelsern af gidslerne fra "Danica White" i august. Hvis anmodningen imødekommes kunne det tænkes at inspektionsskibet "Thetis" sættes ind i missionen allerede fra nytår.
Sømændenes Forbund - nej til gidselfond
I følge oplysninger om den fond Danmarks Rederiforening foreslår stiftet for at sikre søfolk muligheden for at rejse hjem fra risikoområder, skal finansieringen af fonden ske ved fælles indbetalinger fra de søfarende og rederierne. Søren Sørensen, formand for Sømændenes Forbund udtaler, at søfolk under ingen omstændigheder skal være medfinansierende. Sikkerhed og sikker kurs er alene rederiets ansvar mener formanden.
Bornholmerne ser frem til ny transportminister
De bornholmske politikere lagde i valgkampen vægt på at færgeforliget for Bornholm skal forbedres, og de ser frem til samarbejde med den nye minister på området, Carina Christensen, som noget overraskende har overtaget ministeriet fra Jakob Axel Nielsen.
Bornholms Tidende, 23/11, side 1
4 prækvalificerede til at byde på sejladsen til Bornholm 2011-2016
Det er Nordic Ferry Services A/S, Mols-Linien A/S, Scandlines Sydfynske A/S og Rederi AB Gotland. BHT har ikke kunne byde selvstændigt, men er i joint venture med Clipper i selskabet Nordic Ferry Services A/S, hvor de to rederier er på fifty-fifty basis. Clipper er Danmarks næstsstørste rederi efter Mærsk. Direktør Mads Kofoed udtaler at BHT ikke kunne byde selvstændigt, fordi det nye udbud forudsætter en hurtigfærge mere og en ro-pax som rederiet ikke er i besiddelse af. Omkostningerne ville overstige rederiets økonomiske formåen og en tiggergang til staten anses for udsigtsløs.
Bornholms Tidende, 24/11, side 1
Danmark valgt til IMO for 4. gang i træk
IMO er FN's internationale søfatsorganisation og rådet består af 40 medlemslande ud af 167 medlemsstater. Danmark er valgt i kategori C, som består af lande med særlig interesse i søtransport/sejlads.
Gul fagforening tabte sag om overenskomstret
Næsten 70% af forskningsteknikerne på DTU Risø Nationale Laboratorium har meldt sig ud af Dansk Metal og ind i Sammenslutningen af Frie Funktionærer. Alligevel har arbejdsgiveren, som er staten/finansministeriet, valgt udelukkende at forhandle overenskomst med Dansk Metal, som historisk har haft overenskomsten. Frie Funktionærer havde indklaget Finansministeriet for Østre Landsret, med påstande om bl.a. uoverensstemmelse med/brud på menneskerettighedskonventionen. Østre Landsret dom giver staten medhold og Frie Funktionærer tabte klart. Talsmanden for teknikerne på Risø oplyser at medlemmerne på en generalforsamling skal afgøre om de vil anke dommen. Oprindeligt ønskede teknikerne at skifte fra Dansk Metal til Teknisk Landsforbund som er et LO-forbund ligesom Dansk Metal, men det måtte de ikke på grund af eksisterende grænseaftaler.
HK skal have ny formand i utide
HK's forbundsformand gennem 14 år, 54-årige John Dahl, har besluttet at trække sig efter han har fået tilbudt en toppost i forsikringsselskabet Alka. Den daglige ledelse i HK kunne lørdag ikke finde en løsning på problemet. Der er to muligheder, enten ekstraordinær kongres, eller vente til den ordinære kongres i 2009 med en konstitueret formand i mellemtiden.
Valutakurser
100 USD = 517,01 DKK
100 Euro = 758,56 DKK
Aktiekurser - slutkurser
APM A-aktie: 61.500 (+2.200)
APM B-aktie: 62.400 (+2.200)
DFDS: 792 (+42)
D/S Torm: 188,25 (+6,25)
D/S Norden: 493 (+12,5)
Mols-Linien: 830 (+21)
Børsen, 26/11